wtorek, 21 lutego 2012

Wycieczka do Dynamit Nobel AG Bromberg

Zawsze lubiłem wycieczki, w szczególności podobały mi się fabryki, kopalnie, stare zamki, a także wszelkiego rodzaju wykopaliska i ruiny. W pewnym sensie jest to zaraza przekazana z ojca na syna. W kwietniu 2011 roku sprawiłem sobie prezent urodzinowy i udało mi się dostać do byłego zakładu zbrojeniowego Dynamit AG Vorm. Alfred Nobel & CO Bromberg (DAG Fabrik Bromberg), który jest ukryty w lasach Puszczy Bydgoskiej na terenach należących do Zakładów Chemicznych Zachem w Bydgoszczy. Zdjęcia, które poniżej prezentuję są w pewien sposób unikatowe, bowiem powstały one zanim oficjalnie otwarto "Exploseum", placówkę muzealną prowadzoną przez Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. Owe "Exploseum" prezentuje architekturę przemysłową III Rzeszy na obszarze DAG Fabrik Bromberg. Tak więc zapraszam, no i dzielcie się wrażeniami... Warto również odwiedzić stronę internetową "Exploseum" - www.exploseum.pl.































































































***

Żeby zaostrzyć apetyt to planuję w tym roku zwiedzenie kilku innych miejsc w okolicach Bydgoszczy. Tak więc na mojej liście są jeszcze budowle pohitlerowskie w podbydgoskich lasach, takie jak osiedle awaryjne przeznaczone dla dawnych dygnitarzy hitlerowskich, które jest położone gdzieś w lesie oraz pozostałości wież strażniczych, ramp kolejowych i dróg z czasów II wojny światowej.

***

Co do muzycznego akcentu to zapraszam do posłuchania utworu The Model w wykonaniu nieśmiertelnego Kraftwerk.

1 komentarz:

  1. Zdjęcia te przypominają mi pozostałości po umocnieniach na półwyspie helskim. Opuszczone budynki i budowle wojskowe, a szczególnie potężne bunkry po gigantycznych działach. Chodziłem obok nich na służbę kiedy byłem w 1974 r. w marynarce woj.

    omc 60-latek

    OdpowiedzUsuń