poniedziałek, 13 sierpnia 2012

Prawo i pięść

Niedawno przejrzałem zdjęcia sprzed kilku lat, jakie robiłem komórką. Zdjęcia były robione przypadkowo i nie są najlepszej jakości, ale podobają mi się. Otóż w Toruniu na Rynku Nowomiejskim jest pomnik upamiętniający film zrealizowany w 1964 roku przez Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego Prawo i pięść. Dzieło to powstało na podstawie powieści Józefa Hena Toast.

***

Akcja tego filmu dzieje się tuż po zakończeniu wojny w 1945 roku. Głównym bohaterem jest Andrzej Kenig, były więzień obozu koncentracyjnego, który zgłosił się na ochotnika do pracy jako pełnomocnik rządu. Dokooptowano go do grupy, mającej za zadanie zabezpieczyć mienie pobliskiego uzdrowiska i uruchomić sanatorium. Kenig uświadamia sobie, że jego koledzy to w rzeczywistości szabrownicy, którzy nie przebierają w środkach, by zdobyć fortunę…Co ciekawe, ze względu na charakterystyczny motyw samotnika walczącego z bandą rabusiów, film ten był często określany polskim westernem.

***

Dodam jeszcze, że sceny przedstawiające filmowe Siwowo nakręcono między innymi na toruńskim Rynku Nowomiejskim, gdzie w tle widać kościół św. Jakuba, kościół Trójcy Świętej oraz Gospodę pod Modrym Fartuchem oraz przy ulicy Ciasnej. Natomiast 31 sierpnia 2008 na Rynku Nowomiejskim odsłonięto pomnik upamiętniający to wydarzenie... a zdjęcia zrobiłem w kwietniu 2009 roku, jak wspomniałem jakością nie powalają ale co tam...






***

Muzycznym motywem przewodnim tego filmu była śpiewana przez Edmunda Fettinga piosenka Nim wstanie dzień ze słowami Agnieszki Osieckiej oraz muzyką niesamowitego Krzysztofa Komedy.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz